Eat my fear

Jag skrev ju i ett tidigare inlägg om ett arbetsmarknadsseminarium jag skulle gå på och mina förväntningar var låga, kan man ju lugnt säga. Nu när jag har varit på det och faktiskt lyssnat på den där Daniel Daboczy, kom jag på att det kan vara bra (och snällt) att skriva att det inte alls var tråkigt och meningslöst utan istället det bästa seminariumet hittills. Första gången man ville lyssna på vad inspiratören hade att säga och dessutom skrev jag ned anteckningar (vilket inte har hänt på de tidigare seminarierna).
Duboczy berättade om sin erfarenhet som föredetta curator på konsthallen Färgfabriken. Det sa inte mig så mycket heller förrän han förklarade allt från vad en curator gör och vad fan Färgfabriken vad för något (ja, en konsthall men att den låg i utkanten av Stockholm och hade ställt ut ett verk av David Lynch var rätt roligt att veta). Jag orkar inte riktigt återberätta hela föredraget utan ville mest bara informera om det mest intressanta:


CowParade
Startades av några schweizar som skulle sätta Schweiz på kartan genom ett konstprojekt. Kor finns i Schweiz = objektet blev alltså en ko. Amatörer och professionella konstnärer designar massa kor... Projektidén spred sig och finns även i Sverige då kon kan vara målad som en dalahäst. Väldigt originellt. David Lynch fick i uppgift att designa en ko och resultatet blev kanske lite mer annorlunda än målad ko. Hans ko, Eat my fear har ställts ut på Färgfabriken:



Maurizio Cattelan
Konstnär från Italien som gjorde vaxskulpturen Him, även den utställd på Färgfabriken.




Men jag tycker hans installation av påven är bäst.

Postat av: Daniel Daboczy

Tusen tack! Det var superkul att föreläsa om curating men även om www.fundedbyme.com

2011-04-06 @ 13:23:36
URL: http://www.fundedbyme.com/

Commenter!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:



Trackback
RSS 2.0