Filmteori lika med humor

Efter att ha varit frånvarande från estetiken i två veckor på grund av trötthet på mornarna gick jag idag på den första föreläsningen på ett tag (och kanske mest för att vi började lite senare på morgonen). Efter föreläsningen kunde jag bara konstatera att jag älskar sådana föreläsningar som verkligen inspirerar!
Ämnet var film och filmteori och föreläsaren var någon slags filmvetare. Det var så jädrans intressant. Jag önskar att filmvetenskap fanns att läsa vid Uppsala universitet!
Jag som älskar att titta på dåliga filmer (helst gamla skräckfilmer) eller efter-experimentella filmer (ihopklipp eller titta på filmer baklänges). Sånt tycker jag är sjukt kul därför hade jag väldigt svårt att hålla mig för skratt när vi fick se flera stumfilmer eller 1940-talsfilmer. Föreläsaren visade dessutom ett klipp ur Die hard. Samma klipp tre gånger men en version med endast dialog, en version med endast ljudeffekter och en version med musik. Jag önskade att min vän Evelina hade varit med så jag hade sluppit sitta där själv och försökt hålla mig för skratt men ändå gubbgarva genom näsan. Vi två tillsammans kan ha ganska låg humor ibland och sånt där är fantastiskt roligt. Enligt oss.

Filmtips:
For the first time Kortfilmsdokumentär om filmbiograf med frågorna Vad är en biograf? Har ni varit på en biograf? Bäst från 2:44!
The Rope Hitchcock-film med mycket få klippningar. Scenerna kan vara 10 minuter långa, alltså i en enda sekvens utan klippning.
The little foxes Film från 1941 som innehåller då en ny hantering av fokus. I detta fall djupfokus.
Those awful hats Motsvarar filmen vi ser på biografen idag om att stänga av mobilen innan själva biofilmen. Fast 1909 var det hattarna som kunde störa bioupplevelsen.

Postat av: Evelina

Men gud! Satt verkligen och tänkte "önskar att jag hade varit med" när jag läste det där. That settles it, jag ska också läsa estetik sen.

2012-04-22 @ 10:36:32
URL: http://enoughspace.blogg.se/

Commenter!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:



Trackback
RSS 2.0